Muktee Yoga

Example frontpage image

Muktee Yoga

 

Muktee yoga is misschien wel de meest pure variant die je op yogagebied kunt tegenkomen.  Sai Bushan, de grondlegger van deze yogastijl, helpt zijn leerlingen in het vinden van hun ware zelf. Niet door middel van ingewikkelde houdingen, het stimuleren van prestaties of het aanleren van een strenge leefstijl. Muktee yoga helpt je juist om vrij te worden van alles wat niet werkelijk bij je hoort. De naam Muktee yoga is dan ook niet voor niets gekozen. Muktee betekent ‘bevrijding’ in het Sanskriet.

 

 

Het uitgangspunt van Muktee yoga

 

In de yoga wordt het fysieke lichaam beschouwd als de toegang tot de werkelijke persoon die in dat lichaam gevangen zit. Ook Muktee yoga heeft dat uitgangspunt. Iedereen slaat in de loop van zijn leven emotionele pijn en conditioneringen in zijn lichaam op. Het unieke aan Muktee yoga is dat de pijnpunten direct worden aangepakt, zonder ze te compenseren of te verhullen met een nieuwe conditionering.   

 

Belangrijk in de zoektocht naar jezelf, is het leren kennen van je grenzen. Als je je grenzen regelmatig negeert en ze laat overschrijden, verlies je het contact met je werkelijke zelf. Je laat je dan niet (meer) leiden door je gevoel, maar door aangeleerde overlevingsstrategieën. Zo raak je steeds verder verwijderd van je eigen natuur. Muktee yoga vergroot je bewustzijn en gevoeligheid. Je leert daardoor inzien wanneer jij het risico loopt je grenzen te laten overschrijden en hoe jouw overlevingsmechanisme werkt. Na verloop van tijd bouw je de kracht op om meer jezelf te zijn en minder te laten meevoeren door alles om je heen.   

 

Daarmee heeft Muktee yoga altijd een helend effect, voor iedereen. Ook als je je niet bewust was van trauma’s of blokkades, in welke vorm dan ook. Dat betekent wel dat Muktee yoga confronterend en aangrijpend kan zijn. Maar een diepe ontspanning en betere acceptatie van jezelf, dat ervaar je al na afloop van je eerste les.

 

 

Een Muktee yogales

 

Tijdens een Muktee yogales neem je klassieke, eenvoudige, yogahoudingen aan. Sai wijst je er op alle spanningen die je in de houding niet nodig hebt los te laten. En die spanning zit vaak veel dieper dan je denkt. De leraar helpt je met diepe massage, drukken en kloppen om de spanningen uit je lichaam los te laten. Ook de uitademing is daarbij van groot belang. Hoe meer je je kunt overgeven aan het loslaten, hoe sterker je het verschil tussen spanning en ontspanning ervaart. Op fysiek, mentaal en emotioneel niveau. 

 

De elementen en methoden waaruit de lessen onder meer bestaan, zijn: asana’s (yogahoudingen), bewustwording van de chackra’s (energiecentra) en de subtielere energieën, pranayama (beheersen van prana, levensenergie), meridiaanstrekking, voelen, loslaten, gedachtecontrole, zelfonderzoek, filosofie en niet in de laatste plaats: ontspanning en meditatie.

 

Tijdens de lessen – en daarbuiten – werk je aan een transformatie van je lichaam en geest. Als je daarvoor kiest, kun je je bevrijden van oude schema’s en structuren die niet (meer) bij je passen.

De groepen zijn klein (maximaal 8 personen), waardoor Sai voor iedereen voldoende aandacht heeft. De individuele begeleiding maakt de lessen dan ook voor zowel beginners als gevorderden geschikt. Ieder bepaalt zijn of haar eigen tempo en intensiteit.

 

lestijden en kosten »


Het Onbewuste, Ereprijsstraat 199, 3765 AH Soest
www.hetonbewuste.nl, info@hetonbewuste.nl, tel.: 06-26258845,
fax.: 084-714 5779, giro 5355393 t.n.v. Het Onbewuste
k.v.k. 55289061, B.T.W. nummer NL851641167B01